كلمة السيد/ إسماعيـل أبـل للوقاية من مخاطر غاز كبريتيد الهيدروجين

الكاتب : فهد شموه | المشاهدات : 1,237 | الردود : 1 | ‏1 أغسطس 2017
  1. فهد شموه

    فهد شموه إدارة المنتدى

    3,464
    57
    48
    ذكر
    Production Engineering Mechanics
    ☀Q8 دار الفخــر والعــز☀

    كلمة السيد/ إسماعيـل أبـل
    للوقاية من مخاطر غاز كبريتيد الهيدروجين H2S





    upload_2017-8-1_13-52-19.jpg



    upload_2017-8-1_13-52-19.jpg


    شركة نفط الكويت
    KOC

     
  2. فهد شموه

    فهد شموه إدارة المنتدى

    3,464
    57
    48
    ذكر
    Production Engineering Mechanics
    ☀Q8 دار الفخــر والعــز☀
    نظام كبريتيد الهيدروجين

    المخــاطر:

    كبريتيد الهيدروجين (H2S) – هو غاز عديم اللون قابل للإشتعال وغاز سام إذا تم بلعه او تم استنشاقه. كبريتيد الهيدروجين أثقل من الهواء وبعض الاحيان يتواجد في العمليات المصاحبة لإنتاج النفط والغاز.

    upload_2017-8-1_14-1-56.png

    كبريتيد الهيدروجين

    كبريتيد الهيدروجين (H2S) يمكن أن يسبب الموت المفاجئ في مكان العمل إذا لم يتم اتخاذ الاحتياطات المناسبة.


    عادة يتم احتواء غاز كبريتيد الهيدروجين H2S بأمان في تجهيز ومعدات التكرير، السفن والخطوط. ولكن الخطأ البشري أو فشل المعدات يمكن أن يسبب إطلاق غاز كبريتيد الهيدروجين H2S في منطقة العمل. استنشاق تركيزات منخفضة نسبيا من هذا الغاز يمكن أن يسبب الموت على الفور. وبالتالي، فإن الجميع بحاجة إلى معرفة:

    • ما هو غاز كبريتيد الهيدروجين H2S؟

    • ما هي خصائص غاز كبريتيد الهيدروجين H2S؟

    • كيف يكون غاز كبريتيد الهيدروجين H2S مضر لك؟

    • أين يتواجد غاز كبريتيد الهيدروجين H2S؟

    • كيف يمكنك الكشف عن غاز كبريتيد الهيدروجين H2S؟

    • ما هي تدابير الوقاية الشخصية التي يجب أن تستخدمها؟

    • كيف يمكنك العمل بأمان حول غاز كبريتيد الهيدروجين H2S؟

    • ماذا يجب أن تفعل في حالة طوارئ غاز كبريتيد الهيدروجين H2S؟

    ما هو كبريتيد الهيدروجين
    H2S؟

    غاز عديم اللون، قابل للاشتعال بدرجة عالية وهو سام عن طريق الابتلاع والاستنشاق. كبريتيد الهيدروجين هو أثقل من الهواء وأحيانا يوجد في السوائل التي تواجهها في إنتاج النفط والغاز وعمليات معالجة الغاز. ويوجد أسماء أخرى له مثل (الغاز الحامض، وغاز المجاري، والغاز الحمضي وغاز المستنقعات).


    upload_2017-8-1_14-1-56.png


    خصائص غاز كبريتيد الهيدروجين H2S

    وفيما يلي خصائص ومواصفات غاز كبريتيد الهيدروجين H2S

    • سام: غاز H2Sهو خانق كيميائيا. استنشاق غاز H2S يتداخل مع قدرتك على التنفس، مما يسبب في الاختناق. الكمية التي تم استنشاقها، ومدة التعرض، وحالتك البدنية تحدد آثار غاز H2S. حتى في تركيزات منخفضة،

      ويمكن لعملية تنفس واحده من غاز H2S أن تشل مركز الجهاز التنفسي في الدماغ وتتسبب في موت الشخص.


    • غير مرئي: لأن غاز H2S عديم اللون في درجة حرارة الغرفة، قد لا يتم الانتباه إلى التسربات. وقد تسبب غاز كبريتيد الهيدروجين H2Sبقتل كثير من الناس الذين دخلوا المناطق التي يعتقد أنها تبدو آمنة.

      عندما يكون هناك رياح، ووجود سحابه غير مرئية من غاز H2S سوف ينتقل في اتجاه الرياح أيتكون في (اتجاه الريح).

    • أثقل من الهواء: يميل غاز H2S إلى النزول في المناطق المنخفضة (تحت مستوى الارض)، مثل خنادق خطوط الأنابيب وصناديق الصمامات والمستنقعات والصرف الصحي والحفريات والمناطق المنخفضة حول منصات الحفر. في الأماكن المغلقة كما ان غاز كبريتيد الهيدروجين H2S يستقر إلى أسفل، ويشكل طبقة الغاز القاتلة.

    • قابل للاشتعال والانفجار: بالإضافة إلى كونه عالي السمية، غازH2S هو قابل للاشتعال للغاية وقابل للانفجار على نطاق واسع من تركيزات في الهواء. والحد الأدنى للانفجار (LEL) هو 4.3٪ والحد الأقصى للانفجار (UEL) هو 46٪. كما أن درجة حرارة الاشتعال من H2S هو °c260 في حين أن السمية أكبر من الخطر، حيث أن تسرب H2S قد ينتقل مسافة كبيرة إلى مصدر الاشتعال ويشتعل.

      عندما يحرق H2S، فإنه ينتج ثاني أكسيد الكبريتSO2) ) غاز عديم اللون وسام، والذي يمكن أن يهيج العين والأنف والحنجرة، والجهاز التنفسي.

    • التآكل والتفاعل: في وجود الرطوبة يشكل حمض التآكل التي يمكن أن يهيج العين والأغشية المخاطية. فمن رد الفعل بشكل خطير مع حمض النيتريك والمؤكسدات القوية، مثل الكرومات، غاز الكلور، والبيرو كسيدات. عندما يتفاعل غازH2S مع الفولاذ (المتواجد في الأنابيب وغيرها من المعدات)، يتم تشكيل مستوى كبريتيد الحديد هو تلقائي الإشعال (أي أنه لديه القدرة على إشعال تلقائيا عندما يكون جاف وتعرض للهواء).

    • رائحة كريهة: في تركيزات منخفضة جدا غاز كبريتيد الهيدروجين H2S تنبعث منه روائح مثل البيض الفاسد. هذه الرائحة مميزة بحيث يمكن للمرء أن يفترض أن الرائحة تحذرك من كمية خطرة. ومع ذلك، تركيزات عالية من H2S تسبب الموت لحاسة الإحساس بالروائح بسرعة. لذلك لا تعتمد أبدا على أنفك للكشف عن وجود غاز كبريتيد الهيدروجين H2S.
    upload_2017-8-1_14-1-56.png


    المخاطر الرئيسية التي تحتاج إلى معرفتها حول غاز كبريتيد الهيدروجين H2S

    كيف يسبب غاز كبريتيد الهيدروجين H2S ضر لك؟

    التأثير السام

    غاز كبريتيد الهيدروجين H2S هو السم الذي يمكن أن يؤثر على عدة أنظمة مختلفة في الجسم:

    عندما يتم استنشاق H2S فإنه ينتقل من الرئتين إلى مجرى الدم على الفور، حيث يمكن أن يشل مركز السيطرة على التنفس في الدماغ ويسبب توقف الرئتين عن العمل، مع الموت من الاختناق بعد دقائق غاز كبريتيد الهيدروجين H2Sسام عند التركيزات المنخفضة وتركيزه في الهواء هو بمقياس أجزاء في المليون (ppm).



    ما هو الجزء في المليون؟

    من الصعب أن نفهم فقط كيف أن تركيزات صغيرة تعني جزء في المليون. في الحقيقة قارن 1 غالون إلى خزان تخزين به مليون غالون. الغالون يمثل 1 جزء في المليون. لحساب 0.01٪ من حجم خزان التخزين أو 100 جزء في المليون، وسوف تحتاج 100 علبه. إذا أن 0.01٪ فقط (100 جزء في المليون من غاز H2S هو خطير جدا على الحياة ويسبب الموت (IDLH)

    يسمح بحد أقصى التعرض لتركيز غاز H2S للشخص لمده 8 ساعات في المتوسط، خلال أسبوع عمل نموذجي لمدة 40 ساعة، وهو الحد الأقصى لمتوسط القيمة الزمنية المرجحة (TLV-TWA) وهي10 جزء في المليون.



    التركيز

    أثار التعرض

    < 0.1 ppm

    ملاحظة رائحة البيض الفاسد وتهيج بسيط في العين والانف والحنجرة وشعور بصعوبة بالتنفس

    10 ppm

    (TLV-TWA)

    تهيج العين والحد الأقصى لقيمة الحد الأقصى المتوسط القيمة الزمنية المرجحة

    15ppm (0.0015%)

    STEL(2)

    تهيج العين مع دموع

    50 ppm

    تھیج خفيف للعین والحلق بعد التعرض لفترة طويلة (ساعة واحدة) مع السعال وضيق التنفس. تهيج الأنف والحنجرة والرئة. اضطراب في الجهاز الهضمي وفقدان الشهية؛ حاسة الشم تبدأ بالضعف.

    100ppm (0.01%)

    IDLH(4&5)

    فقدان الشعور بحاسة الشم في غضون 3 إلى 15 دقيقة. الشعور بألم في العين والشعور بدوار بعد 15-30 دقيقه يتبعها حرقان بالحنجرة خلال ساعة

    التعرض لهذا التركيز خلال ساعات يكون خطرا على الحياة ويؤدي الموت خلال 48 ساعه

    100 - 200ppm

    (0.01 - 0.02%)

    بعد كمية بسيطة من الاستنشاق يشل العصب الشمي، وفقدان الشعور بحاسة الشم وغالبا ما يكون ذلك جنبا إلى جنب مع الوعي بالخطر. جحوظ العين وتهيج الجهاز التنفسي


    250 ppm

    (0.025%)

    تراكم السوائل في الرئة واضطراب الجهاز الهضمي

    300ppm

    (0.03%)

    التهاب الجهاز التنفسي خلال ساعه وفقدان الذاكرة بعد فتره من التعرض وقد يؤدي الى تراكم السوائل في الرئة و الوفاه

    500ppm

    (0.05%)

    التهاب حاد في الجهاز التنفسي والدوخة الاحساس بالصداع ؛ فقدان الوعي المفاجئ والموت خلال دقائق قليله

    650 - 700 ppm

    (0.065 - 0.07%)

    فقدان للوعي سريع وتوقف التنفس والموت اذا لم يتم انقاذه بسرعه

    1000ppm

    (0.1%)

    فقدان فوري للوعي، والموت في غضون 3-5 دقائق


    upload_2017-8-1_14-1-56.png


    أين يتواجد غاز كبريتيد الهيدروجين H2S؟


    H2S هو غاز سام تشكل من قبل التحلل الطبيعي للمادة العضوية في غياب الأكسجين، تماما كما تم تشكيل النفط والهيدروكربونات الأخرى منذ ملايين السنين. وهذا ما يفسر رائحة البيض الفاسدة من غاز H2S ولماذا يرتبط مع معظم النفط الخام والغاز الطبيعي.
    غازH2S موجود في معظم مناطق التصنيع والابار ومن خلال محطات المعالجة، إلى محطات معالجة النفط، وكذلك محطات الصرف الصحي، والمياه الغير نظيفة، ومعالجة مياه الصرف الصحي.
    تقريبا كل منتجات الحقول لها أثر (أي، يحتوي على غاز كبريتيد الهيدروجين H2S) الخام و / أو الغاز. ولذلك فإن بعض المناطق والعمليات معرضة للخطر.

    كيف يمكن الكشف عن غاز كبريتيد الهيدروجين H2S؟

    هناك عدد قليل من الطرق التي ممكن ان تنبهك إلى وجود غاز كبريتيد الهيدروجين H2S. شعورك بالرائحة غالبا ما يكون الأول. تذكر، يمكنك فقط الاحساس برائحة غاز H2S بتركيزات منخفضة جدا (أي 0.1 جزء في المليون). يتم القضاء على حاسة الرائحة بسرعة عند تركيز 100 جزء في المليون (IDLH) وأعلى. اذن لا يمكنك الاعتماد أبدا على حاسة الشم كجهاز تحذير. الطريقة الوحيدة التي يمكن الاعتماد عليها للكشف عن وجود غاز H2S عن طريق قياس حجمه بالهواء باستخدام أي أجهزة الكشف الثابتة و / أو المحمولة معايرة.

    أنظمة الكشف الثابتة:


    يتم تثبيت أجهزة الكشف الثابتة لغاز كبريتيد الهيدروجين في المناطق التشغيلية حيث غاز كبريتيد الهيدروجين H2S قد يكون موجود. وتتكون هذه الأنظمة من كاشف (رأس الاستشعار)، ومؤشر / ضوء، والتنبيه مسموع. فعندما تتجاوز مستويات غاز H2S الحد الموجود (استنادا إلى سبب المنشأة و تأثير الرسم)،يتم اصدار إنذار في غرفة التحكم وداخليا بالقرب من كاشف.
    يجب أن تكون أجهزة الكشف مستمرة في الكشف و الاستشعار يجب فحصها بانتظام، والحفاظ عليها، ومعايرتها أو أنها قد تفشل في التنبيه عندما يحدث إطلاق انذار غاز كبريتيد الهيدروجين H2S. الفشل في صيانة وفحص أجهزة الكشف عن الغاز هو انتهاك لمتطلبات الشركة.
    الصيانة الروتينية أيضا تقلل من فرص الإنذارات الكاذبة.
    • قم بفحص أجهزة الكشف وأجهزة الإنذار الداخلية والإنذار عن بعد بواسطة فني الات دقيقة مؤهل.
    • استخدم ترکیزا معروفا لمعايرة الكاشف.
    • الحفاظ على جدول معايرة منتظم. احتفظ بسجل لمواعيد المعايرة.
    • إخطار كل شخص في المنطقة بأنه يتم اختبار جهاز الكشف.



    أنظمة الكشف المحمولة:

    أجهزة الكشف / المراقبة عن الغاز وملحقاتها مهمه لإجراء اختبارات الغاز. جهاز الكشف وملحقاته يمكن استخدامه لاختبار أو مراقبة مستمرة لوجود تركيزات الغازات القابلة للاحتراق أو الأبخرة، ونقص الأكسجين، وغاز كبريتيد الهيدروجين H2S في الهواء. وعادة ما يكون اختبار الغاز مطلوبا عندما يدخل العاملين مواقع العمل حيث يكون غاز H2S أو الهيدروكربون قد يكون موجودا، أثناء دخول للاماكن المغلقة، وحيث يتم العمل في المناطق المنخفضة (دون مستوى الارض).

    يجب الحفاظ على اجهزة المراقبة المحمولة بصيانتها ومعايرتها بشكل دوري. قد يؤدي عدم القيام بذلك إلى قراءات غير دقيقة، وهو انتهاك لمتطلبات اختبار الغاز.
    • إجراء الفحوصات اليومية قبل الاستخدام، بما في ذلك الفحص البصري، واختبار تسرب المضخة، واختبار وظيفة الجهاز في بيئة نظيفة في بداية كل نوبة.
    • حافظ على نظافة مناطق الاستشعار الخاصة بالأجهزة.
    • الالتزام بالجدول الزمني للمعايرة والصيانة المطلوبة.
    • استخدم فقط الأجهزة التي يوجد بها ملصق معايرة صالح.


    الأجهزة الشخصية للكشف عن غاز كبريتيد الهيدروجين H2S


    الأجهزة الشخصية للكشف عن غاز H2S تستمر في قياس التركيز إلكترونيا وبشكل عام لديها إنذار مسموع، بصري، وتهتز عندما يتم الكشف عن مستويات عند أو أعلى من 10 جزء في المليون.
    وينبغي لكل منطقة تشغيل أن تأخذ في عين الاعتبار الحاجة إلى أجهزة رصد شخصية حيث يمكن أن تكون تركيزات غاز H2S عند أو أعلى من 10 جزء في المليون، وخاصة في المناطق المغلقة أو المنخفضة (تحت مستوى الارض).

    ما هي تدابير الحماية الشخصية التي يجب أن تستخدمها؟


    مطلوب إستخدام جهاز التنفس الذاتي المناسب عند:
    • عندما تكون أو يشتبه في مستويات غاز كبريتيد الهيدروجين H2S عند أو أعلى من 10 جزء في المليون
    • عمل اختبار غاز كبريتيد الهيدروجين H2S.
    • عندما يكون هناك مؤشر على فشل المعدات أو تسرب في الانتاج.
    جهاز التنفس الذاتي المستخدمة في مناطق غاز كبريتيد الهيدروجين H2S هي إما الوجه الكامل، الضغط الإيجابي، جهاز التنفس الذاتي (SCBA) أو كامل الوجه، الضغط الإيجابي، واجهزه التنفس الموردة للهواء (SABA)


    upload_2017-8-1_14-1-56.png


    يستخدم نظام الرفقة لتشكيل فرق العمل حيث يمكن لكل عضو من أعضاء الفريق مراقبة وتقديم المساعدة لعضو آخر في حالة الطوارئ.


    جهاز التنفس الذاتي SCBA

    في جهاز التنفس الذاتي تكون إمدادات الهواء من أسطوانة ترتديها على ظهرك إلى قطعة وجه كامله. حيث ان الأكثر شيوعا هو إمدادات اسطوانة الهواء لمدة 30 دقيقة تقريبا، او أقل إذا كان مرتديها يبذل النشاط البدني. وهناك اسطوانات أخرى متاحة للاستخدام لفترة أطول. يجب أن تكون جميع أجهزة SCBA مجهزة مع إنذار انخفاض نسبة الهواء.


    جهاز التنفس المورد للهواء SABA


    يختلف SABA عن جهاز SCBA. حيث يتم استبدال إمدادات الهواء من أسطوانة محمولة على الظهر إلى خرطوم متصل مجموعة إسطوانات أو هواء تنفس مضغوط. على الرغم من أنه أخف وزنا لارتدائه، فإنه يقيد حركات مرتديها بسبب طول خرطوم. أيضا يجبر مرتديها للعودة بنفس الطريق التي اتخذت عند دخول المنطقة. يجب أيضا أن ترتدي زجاجة اسطوانة التنفس لمدة 5 دقائق مع هذا النوع من الأجهزة تحسبا لوجود مشكلة في إمدادات الهواء الرئيسية.

    التدريب والتمارين الدورية ضرورية للاستخدام الصحيح لجهاز التنفس. قبل استخدام معدات حماية الجهاز التنفسي، كما يجب عليك ان تتقن استخدام الجهاز وتم تدريبك على استخدامها السليم (أي كيفية وضع الاسطوانة وارتدائها والتحقق من مزود الهواء، وضبط القناع لإغلاق محكم)
    • تعرف على كيفية فحص الجهاز والحفاظ عليه (أي التحقق من وجود شقوق في قناع الوجه، وأحزمة الرأس سليمة، والتأكد من التسرب او انسداد الخراطيم).
    • افحص الأسطوانات للتأكد من أنها كاملة وجاهزة للاستخدام.
    • أن تقوم بالتدريب على الإنقاذ في حالات الطوارئ (إذا كان جزءا من مسؤولياتك).



    إحتياطات الأماكن المغلقة:

    عندما يطلب من الأشخاص العمل داخل الأماكن المغلقة مثل الحفريات أو الخزانات أو السفن، وحيث يكون تركيز غاز كبريتيد الهيدروجين H2S 10 جزء في المليون أو أكثر، يجب استخدام أجهزة الحماية التنفسية المناسبة، وأن يكون هناك أشخاص مدربين تدريبا كاملا على أساليب الإنقاذ ومجهزين بشكل صحيح بجميع المعدات لعمليات الإنقاذ.


    لا يسمح بالدخول للعمل في الأجواء حيث يكون تركيز كبريتيد الهيدروجين H2S فوق 100 جزء في المليون (IDLH)


    فحص الغاز:

    قبل دخول المناطق حيث قد يوجد غاز H2S، يجب إجراء فحص الغاز لضمان تركيزات عند أو أقل من 10 جزء في المليون. يوصى باتخاذ الإجراءات التالية وفقا لنظام تصاريح العمل:

    تركيز غاز H2S

    الإجراءات الموصى بها


    <10 جزء في المليون

    يسمح بالعمل لمدة ثماني ساعات دون جهاز التنفس الذاتي.
    يجب رصد تركيزات H2S في المناطق المعرضة لغاز H2S خلال فترة العمل. يجب أن يكون لكل عامل كاشف غاز شخصي

    10 إلى 15 جزء في المليون

    بين 10 و15 جزء في المليون غاز H2S، ويسمح العمل لمدة 15 دقيقة دون جهاز التنفس الذاتي، وتصل إلى أربع مرات في النوبة.
    يجب رصد تركيزات H2S خلال فترة العمل.
    يجب أن يكون لكل عامل كاشف غاز شخصي

    ما يصل إلى 100 جزء في المليون

    حتى 100 جزء في المليون غاز H2S، يسمح العمل مع أجهزة الهواء المضغوط مع خرطوم هواء أو جهاز التنفس الذاتي 30 دقيقة فقط (SCBA) إلا إذا كان من غير الممكن عزل وتطهير وتهوية مصدر غاز H2S.

    > 100 جزء في المليون

    الدخول إلى المناطق التي تحتوي على أكثر من 100ppm من غاز H2S يسمح فقط الانقاذ. يجب أن يتم ذلك تحت جهاز التنفس الذاتي الكامل (SCBA) -لا يسمح بدخول العمل.



    يجب على شخص مؤهل القيام على فحوصات الغاز المعتمدة للكشف عن غاز H2S. الشخص المؤهل هو الذي اتم بنجاح دورة فحص الغاز ويمتلك شهادة فحص للغاز من الشخص المسؤول.


    upload_2017-8-1_14-1-56.png


    كيف يمكنك العمل بأمان حول غاز كبريتيد الهيدروجين H2S؟


    يمكنك العمل بأمان حول H2S إذا كنت تتبع ممارسات العمل الآمن وتنفيذ احتياطات السلامة المناسبة. احصل على اخذ التدريب في امور السلامة المتعلقة بغاز كبريتيد الهيدروجين H2S وتأكد من أنك على دراية بكيفية:


    • التعرف على فترات التعرض واعراض التعرض لغاز H2S
    • اتبع خطة الاستجابة للطوارئ

    • اتبع نظام تصاريح العمل
    • التعرف على الانذارات الصوتية وارشادات التنبيه
    • التعرف على اتجاه الرياح مع قمع الرياح، اللافتات، أو الأعلام
    • تحديد موقع جميع أجهزة التنفس في منطقتك
    • استخدم معدات الهروب في حالات الطوارئ ومعدات التنفس
    • الهروب عكس الريح أو الهروب المتعرج في الهواء
    • اتصل بخدمات الطوارئ
    • حدد موقع مناطق التجميع
    • معرفة مكان المأوى عند الحاجة


    ملاحظة: كل منطقة من مناطق العمليات لديها خطة الاستجابة للطوارئ الخاصة بها مع الملاجئ المحددة، الاماكن الآمنة، أو مناطق اللجوء لتوفير الحماية. ويستخدم المأوى عندما يسبب الاخلاء ضررا كبيرا. تعرف دائما واتبع خطة الاستجابة للطوارئ في القسم الخاص بك.


    عند العمل حول غاز H2S، من الضروري أن تفكر قبل التصرف.

    ببساطة لا يوجد مجال للخطأ.

    1. ماذا يجب أن تفعل في حالة الطوارئ H2S؟


      يجب أن يكون لكل عملية يكون من المحتمل وجود غاز كبريتيد الهيدروجين H2S ، سواء كان جهاز حفر أو محطة غاز أو مصفاة أو حظيرة خزان، يجب تواجد خطة استجابة للطوارئ في مكانها تعالج الاجراءات الواجب اتخاذها في حال تسرب غاز كبريتيد الهيدروجين H2S. وقد تختلف الخطط تبعا لطبيعة الحماية، ولكن يجب على كل موظف أن يعرف ما يجب القيام به في حالة طوارئ تسرب غاز كبريتيد الهيدروجين H2S في منطقة عمله.
      بشكل عام عند وجود انذار مسموع ومرئي لوجود غاز كبريتيد الهيدروجين H2S ...


      1-التوقف عن العمل فوراً وتحذير زملاء العمل الخاص بك.


      2-ابحث عن علامة التنبية لغاز كبريتيد الهيدروجين H2S لتحديد موقع التسرب.


      3-تحقق من إتجاه الرياح


      4-إذا كنت في، بالقرب أو عكس الريح من المنطقة المصابة، يجب إرتداء جهاز التنفس الذاتي SCBA
    • إخلاء المنطقة المتضررة أو الذهاب عكس الريح من المنطقة المصابة كلما كان ذلك ممكناً، والإنتقال إلى أرض مرتفعة.


      5-إخطار الموظفين المعنيين (غرفة التحكم) حسب الحاجة.

    • قم بتوصيل جميع المعلومات ذات الصلة التي قد تكون لديك، بما في ذلك موقع وعدد المصابين، وتقديم المشورة لهم ما هي المساعدة التي تحتاج إليها.


      ملاحظة: إذا كان هناك أشخاص مصابين باختناق غاز كبريتيد الهيدروجين H2S، يجب إخراجهم عكس الريح إلى منطقة آمنة. يجب عليك القيام بذلك فقط أثناء ارتداء جهاز التنفس الذاتي SCBA وحصولك على التدريب على انقاذ المصابين بشكل صحيح بشكل من خلال برنامج دعم الحياة الاساسي (BLS)


      6-جميع المصابين الذين تعرضوا للإصابة بغاز كبريتيد الهيدروجين H2S او تعرضوا له بشده يحتاجون إلی عناية طبیة.
    الإجراء المناسب خلال الطوارئ غاز H2S ومعرفة الوضع الحرج يمكن أن يساعدك على تجنب الإصابة من غاز H2S.


    تذكّـــر:

    • غاز H2S هو واحد من المخاطر القاتلة في صناعة النفط والغاز. فقط من خلال فهم خصائصه، واثار التعرض، والتدابير الوقائية المناسبة، وإجراءات الاستجابة لحالات الطوارئ المناسبة يمكن أن تساعد في تقليل أو القضاء على مخاطر التعرض لغاز H2S.


    • لمزيد من المعلومات، يرجى الرجوع إلى إجراءات شركة نفط الكويت (نظام إدارة الصحة والسلامة والبيئة) "إدارة مخاطر كبريتيد الهيدروجين" (KOC.GE.36) التي تعتبر نهائية.




    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    ________________________________________________________________________




    Hydrogen Sulfide Protocol


    Hazards


    Hydrogen Sulfide (H2S) – A colorless, highly flammable gas that is toxic by ingestion and inhalation. Hydrogen Supplied is heavier than air and sometimes found in fluids encountered in oil and gas producing and gas processing operations.


    upload_2017-8-1_14-1-56.png


    Hydrogen Sulfide

    Hydrogen Sulfide (H2S) can cause sudden death in the workplace if proper precautions are not taken.

    Normally, H2S is safely contained within processing and refining equipment, vessels and lines. But human error or equipment failure can cause H2S release in the work area. Inhalation of high concentration of Hydrogen Sulfide may be fatal; therefore, everyone have to need to know:

    • What is H2S?

    • What are the properties of H2S?

    • How does H2S harm you?

    • Where is H2S found?

    • How can you detect H2S?

    • What personal protective measures should you use?

    • How can you work safely around H2S?

    • What should you do in an H2S emergency?


    What is H2S?

    A colorless, highly flammable gas that is toxic by ingestion and inhalation. Hydrogen Sulphide is heavier than air and sometimes found in fluids encountered in oil and gas producing and gas processing operations. Some of names of this gas include sour gas, sewer gas, acid gas and swamp gas.


    upload_2017-8-1_14-1-56.png


    Properties of H2S

    The following are properties and characteristics of H2S

    • Toxic: H2S is a chemical asphyxiate. Inhaling H2S interferes with your ability to breathe, causing suffocation. The amount you inhale, the length of exposure, and your physical condition determine the effects H2S can have on you. Even in low concentrations, a single breath of H2S can paralyze the respiratory center in your brain and kill you.


    • Invisible: Because H2S is colorless at room temperature, leaks may not be seen. H2S has killed many people who entered areas they thought looked safe.
    When there is a breeze, an invisible H2S cloud will travel in the direction the wind is blowing (downwind).

    • Heavier than air: H2S tends to sink into low-lying(below grade) areas, such as pipelines trenches, valve boxes, sumps, sewers, excavations, and low areas around rig platforms. In confined spaces, H2S settles to the bottom, forming a deadly gas layer.


    • Flammable and Explosive: In addition to being highly toxic, H2S is extremely flammable and explosive over a wide range of concentrations in air. The lower explosive limit (LEL) is 4.3% and the upper explosive limit (UEL) is 46%. The auto-ignition temperature of H2S is 260OC. While toxicity is greater than hazard, as H2S leak may travel a considerable distance to a source of ignition and flash back.
    When H2S burns, it produces sulfur dioxide (SO2) – a colorless and toxic gas, which can irritate the eyes, nose, throat, and respiratory system.

    • Corrosive and reactive: H2S, in the presence of moisture forms a corrosive acid that can irritate the eyes and mucous membranes. It is dangerously reactive with nitric acid and strong oxidizers, such as chromates, chlorine gas, and peroxides. When H2S reacts with steel (found in pipes and other equipment), iron sulfide scale is formed. Iron sulfide scale is pyrophoric (i.e., it has the potential to spontaneously ignite when dry and exposed to air).


    • Smells foul: At very low concentrations, H2S smells like rotten eggs. This odor is so distinctive that one may assume the smell would warn you of dangerous amount. However, high concentrations of H2S rapidly deaden your sense of smell. Never rely on your nose to detect the presence of H2S.

    The major hazards you need to know about H2S.

    How does H2S harm you?

    Toxic effects

    H2S is a toxin that can affect several different systems in the body:

    When H2S is inhaled it goes from lungs into the bloodstream immediately, where it can paralyze the breathing control center in the brain and cause the lungs to cease to function, with death from asphyxiation (suffocation) following in minutes. H2S is toxic in such low concentrations that its concentration in air is measures in parts per million (ppm).


    What is a part per million?

    It is difficult to understand just how small concentrations expressed in ppm really are. Compare a 1 gallon can to a million gallon storage tank. The gallon represents 1 ppm. To hold 0.01% of the volume of the storage tank or 100 ppm, you will need 100 cans. At just 0.01% (100 ppm) H2S is immediately dangerous to life or death (IDLH).

    The maximum H2S concentration a person is allowed to be exposed to over an average 8-hour period, during a typical 40-hour workweek, is the threshold limit value time weighted average (TLV-TWA). The TLV-TWA for H2S exposure is 10 ppm.

    H2S

    Concentration

    Acute Health Effect

    <0.1ppm

    Perceptible “Rotten Egg” odour, mild irritation of eyes, nose and throat. Difficulty in breathing in Asthmatics

    10ppm (0.001%)

    TLV- TWA(1)

    Eye irritation with tearing

    15ppm (0.0015%)

    STEL(2)

    Eye irritation with tearing

    50ppm (0.005%)(3)

    Mild eye and throat irritation after prolonged exposure (1 hour) with cough & breathlessness. Nose, throat and lung irritation; digestive upset and loss of appetite; sense of smell starts to become fatigued; acute conjunctivitis may occur (pain, tearing and light sensitivity)

    100ppm (0.01%)

    IDLH(4&5)

    Deadens sense of smell in 3 to 15 minutes.

    Altered respiration, pain the eyes (with permanent scarring of the cornea-serious eye injury), and drowsiness after 15-30 minutes followed by throat irritation after one hour. Cold burns (Frostbite) may be caused.

    Several hours exposure results in gradual increase in severity of symptoms and death may occur within the next 48 hours.

    100 - 200ppm

    (0.01 - 0.02%)

    The olfactory nerve is paralyzed after a few inhalations, and the sense of smell disappears, often together with awareness of danger.

    Pronounced eye and respiratory tract irritation

    250 ppm

    (0.025%)

    Pulmonary edema (buildup of fluid in the lungs)

    300ppm

    (0.03%)

    Marked conjunctivitis and respiratory tract irritation after one hour exposure, loss of memory for the period of exposure.

    Can lead to pulmonary edema with the possibility of death.

    500ppm

    (0.05%)

    Severe lung irritation, excitement, headache, dizziness, staggering, sudden collapse (knockdown), unconsciousness and death within few minutes, loss of memory for the period of exposure.

    650 - 700 ppm

    (0.065 - 0.07%)

    Rapid loss of consciousness. Breathing will stop and death will result if not rescued promptly.

    1000ppm

    (0.1%)

    Unconsciousness at once, with early cessation of respiration and death in a few minutes. Immediate unconsciousness. Death in 3 to 5 minutes


    upload_2017-8-1_14-1-56.png

    Where is H2S found?

    H2S is s toxic gas formed by the natural decomposition of organic matter in the absence of oxygen, just as petroleum and other hydrocarbons were formed millions of years ago. This explains both the rotten egg smell of H2S and why it is associated with most crude oil and natural gas.

    H2S is present at most of the processing areas, from the well site through the processing and treatment plants, to the oil terminals, as well as sewers, wastewater, and sewage treatment plants.

    How can H2S detect?

    There are few ways you can be alerted to the presence of H2S. Your sense of smell is often the first. Remember, you can only smell H2S at very low concentrations (i.e., 0.1 ppm); your sense of smell is quickly deadened at the concentrations of 100 ppm (IDLH) and higher. So you can never rely on your sense of smell as a warning device. The only reliable way to detect the presence of H2S is to measure the volume in air using either fixed and/or portable calibrated detectors.



    Fixed detection systems

    Fixed H2S detectors are installed in operational areas where H2S may be present. These systems consist of a detector (sensing head), an indicator/beacon, and an audible alarm. When H2S levels exceed the present limit (based on the facility cause and effect drawing), an alarm is sounded in the control room and locally near the detector.

    Continuous detectors must be sensing detectors must be regularly checked, maintained, and calibrated or they may fail to alarm when H2S release occurs. Failure to maintain and inspect gas detectors is a violation of company requirements.

    Routine maintenance also decreases the chances of false alarms.

    • Have detectors and both the local and remote alarm devices checked by a qualified instrument technician.

    • Use a known concentration to calibrate the detector.

    • Maintain a regular calibration schedule. Keep a record of calibration dates.

    • Notify every person in the area that a detector is being tested.
    Portable monitoring systems

    Gas Detectors/Monitors and their accessories are important to perform gas tests. The monitor and their accessories can be used to spot test or continuously monitor for the presence and concentrations of combustible gases or vapors, oxygen deficiency, and H2S in air. Gas testing is generally required whenever personnel enter work locations where H2S or hydrocarbon is or may be present, during all confined space entries, and where work is performed in low-lying (below grade) areas.

    Potable monitors must be routinely maintained and calibrated. Failing to do so may result in inaccurate readings and is a violation of gas testing requirements.

    • Conduct daily pre-use checks, including a visual inspection, a leak test of the pump, and a function test of the monitor in a clean environment at the beginning of each shift.

    • Keep the sensor areas clean.

    • Adhere to the required calibration and maintenance schedule.

    • Only use a monitor with a valid calibration sticker.
    Personal H2S Detector

    H2S personal gas monitors continuously measure the concentration electronically and generally have an audible, visual, and vibrating alarm when levels at or above 10 ppm are detected.

    Each operating area should consider the need for personal monitors where H2S concentrations may be at or above 10ppm, especially in enclosed or low-lying (below grade) areas.



    What personal protective measures should you use?

    Appropriate respiratory protection is required when:

    • H2S levels are known or suspected to be at or above 10 ppm

    • Testing for H2S.

    • There is an indication of equipment failure or product leak.
    The respiratory protection used in H2S areas is either a full-face, positive-pressure, self-contained breathing apparatus (SCBA) or a full-face, positive-pressure, supplied-air breathing apparatus (SABA) equipped with a 5-minute escape air bottle.


    upload_2017-8-1_14-1-56.png


    The buddy system is used to form work teams where each member of the team can observe and provide backup assistance to another member in the event of an emergency.

    Self-contained breathing apparatus

    An SCBA supplies air from a cylinder worn on the back to a sealed face piece. The most commonly used cylinder supplies air for approximately 30 minutes, even less if the wearer is engaged in physical activity. Other cylinders are available for longer use. All SCBAs must be equipped with low-air supply alarm.

    Supplied-air breathing apparatus

    An SABA is a variation of the SCBA. The back-mounted cylinder air supply is replaced by a hose line connected to a bank of cylinders or breathing air compressor. Although lighter to wear, it restricts the wearer’s movements to the length of the hose. The hose also forces the wearer to return by the same route taken when entering the area. A 5-minute escape bottle must also to be worn with this type of apparatus in case there is a problem with the main air supply.

    Training and regular drills are essential for the correct use of breathing apparatus. Before you use respiratory protection equipment, you must:

    Be fitted for the specific device and trained in its proper use (i.e., how to put on the cylinder and harness, open and check the air supply, and adjust the mask for an airtight seal).

    • Know how to inspect and maintain the device (i.e., check for cracks in the face seal, broken head straps, and cracked or clogged hoses).

    • Check the cylinders to ensure they are full and ready for use.

    • Be trained in emergency rescue (if it is part of your assigned responsibility).
    Confined Space Precautions

    When persons are required to work inside confined spaces, such as excavations, tanks, or vessels, and where the H2S concentration may be 10 ppm or greater, the appropriate respiratory protection must be used, and a standby man, fully trained in rescue methods and properly equipped to carry out a rescue, must be present.

    No entry for work is allowed in atmospheres where the H2S concentration is above 100 ppm (IDLH)


    Gas Testing

    Before entering areas where H2S may be present, gas test must be conducted to ensure concentrations are at or below 10 ppm. The following actions are recommended by as per Work permit system:

    H2S Concentration

    Recommended action

    < 10 ppm

    Work is permitted for an eight-hour period without respiratory protection.

    H2S concentrations in H2S prone areas shall be monitored during the work period. Workers shall each have a personal gas detector

    10 to 15 ppm

    Between 10 and 15ppm H2S, work is permitted for a fifteen minute period without respiratory protection, up to four times per shift.

    H2S concentrations shall be monitored during the work period.

    Workers shall each have a personal gas detector

    Up to 100 ppm

    Up to 100ppm H2S, work is permitted with a positive pressure supplied air (hose line) respirator or a 30 minute self contained breathing apparatus (SCBA) only if it is not possible to isolate, purge and ventilate the source of H2S.

    >100 ppm

    Entry into areas containing over 100ppm H2S is only allowed for rescue. This shall be carried out under full Self-Contained Breathing Apparatus (SCBA) — entry for work is not allowed.



    Only certified gas testers should conduct H2S detection tests. A certified tester is one who has successfully completed the gas-testing course and has a valid gas-testing certificate signed by his superintendent.

    How can you work safely around H2S?


    You can work safely around H2S if you follow safe work practices and implement appropriate safety precautions. Take your H2S safety training seriously and be sure you are familiar with how to:

    • Recognize H2S release and symptoms of exposure.

    • Follow the emergency response plan.

    • Follow permit to work system (PTW).

    • Identify audible alarms and warning beacons.

    • Recognize the wind direction with windsocks, streamers, or flags.

    • Locate all SCBAs in your area.

    • Use emergency escape and respiratory equipment.

    • Escape upwind or crosswind from an outdoor release.

    • Contact emergency services.

    • Locate the sage assembly areas.

    • Shelter-in-place when required.
    Note: Each area of operation has its own emergency response plan with identified shelters, safe havens, or areas of refuge to provide protection. Shelter-in-place is used when an evacuation could cause greater harm. Always know and follow your department’s emergency response plan.

    When working around H2S, it is critical that you think before you act. There is simply no room for error.


    What should you do in an H2S emergency?

    Each operation where H2S is or may be present, whether a drilling rig, gas plant, refinery, or tank farm, must have an emergency response plan in place that addresses actions to be taken during H2S release. Plans may differ depending on the nature of protection, but each employee should know what to do in case of an H2S emergency in his or her work area.

    In general, when the H2S audible and visual alarms sound…

    1. Stop work immediately and warn your coworkers.

    2. Look for the H2S beacon to identify the location of the leak.

    3. Check wind direction

    4. If you are in, near, or downwind of the affected area, put on an SCBA immediately.
    • Evacuate the affected area upwind or crosswind. Whenever possible, move to higher ground.
    1. Notify the appropriate personnel (i.e., control room) as required.
    • Communicate all pertinent information you may have, including the location and number of persons injured, and advise them of what assistance you need.
    Note: if there are persons overcome by H2S, pull them upwind or crosswind to a safe area. Do this only while wearing an SCBA. It properly trained revive victims by applying Basic Life Support (BLS) techniques.

    1. Anyone who has been overcome or strongly affected by H2S exposure required medical attention.


      Appropriate action during H2S emergency is critical. It can help you avoid becoming a victim of H2S.


    Remember:





    • H2S is one of the deadliest hazards in the oil and gas industry. Only by understanding its characteristics, exposure effects, appropriate protective measures, and proper emergency response procedures can help minimize or eliminate the hazards H2S presents.



    • For further information, please refer KOC HSEMS Procedure ‘Managing Hydrogen Sulphide Hazards’ (KOC.GE.36) which shall be considered as final.


    شركة نفط الكويت
    KOC
     
جاري تحميل الصفحة...

مشاركة هذه الصفحة